Makkelijk af van je huis

Ben je al jaren aan het denken aan een nieuw huis? Dan zou dit het goede moment zijn met de huidige lage hypotheekrente. De woningmarkt is ook aantrekkend. Een belangrijk detail is wel dat je eerst je huis moet verkopen. Dit is lastig maar zeker niet onmogelijk. Die doe je het liefst erg snel en voor een mooi prijs. Je zou natuurlijk een korte reclame in de rust van de Champions League wedstrijd plaatsen, maar dit wordt dan wel een erg dure grap en dan heb je niet zoveel profijt van het verkopen van je huis. Er zijn misschien wel meer waanideeën langsgekomen in je hoofd, maar deze kun je vaak niet uitvoeren. Daarom zijn hier een aantal tips om je huis sneller, maar op een goede manier te kunnen verkopen.

De juiste prijs

Een goede marketeer weet dat wanneer hij te veel geld voor zijn product vraagt dat het dan misloopt. Daarom moet je weten wat je woning nou echt waard is. Het beste kun je dit laten oordelen door een makelaar. Deze heeft er toch meer verstand van. Bovendien doen makelaars regelmatig woningtaxaties. Het is dus erg slim om ongeveer drie makelaars uit te nodigen voor een gesprek. Zij denken dan dat ze je woning mogelijk kunnen verkopen. Zij zullen alle drie een schatting van de waarde geven en het gemiddelde van deze drie is vrij precies de waarde van je woning. Het is een makkelijke truc om de waarde te bepalen.

De juiste vraagprijs

Op je huis kun je goed onderhandelen en dit is ook meestal het geval. Enkele jaren geleden was het verschil tussen de vraag- en verkoopprijs ongeveer twaalf procent. We hebben dit in Nederland gereduceerd tot een verschil van maar acht procent. Dit is niet overal in Nederland hetzelfde. Zo zie je in Amsterdam steeds vaker dat er meer dan de vraagprijs wordt geboden. Zo werd bij maar liefst 37 procent van de huizen die verkocht werden meer betaald dan de vraagprijs. Een handige manier om de juiste vraagprijs te bepalen is door in de schoenen van de klant te gaan staan. Zou je dan interesse tonen in je eigen huis met de vraagprijs die je hebt vastgesteld? Daarnaast is het belangrijk om in de juiste prijscategorie te zitten. Dit is dan bedoeld op de marketingsites. Zo zullen ze een woning net onder drie ton sneller vinden dan een woning die iets meer kost dan drie ton.

Fraaie en neutrale woning

Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat jij je eigen huis erg mooi vind. Je hebt je hele inrichting precies aangepast naar jou smaak. Denk maar een mooi berenvel op de grond, of de felgroene muren die je zo leuk vindt. De kans dat de potentiële kopers dezelfde smaak als jij hebben is erg klein. Het is daarom erg belangrijk om je woning zo neutraal mogelijk te maken. Je kunt gemakkelijk inspiratie opdoen bij woningzaken. Deze willen namelijk ook zoveel mogelijk mensen aantrekken. Kijk maar naar winkels als de IKEA. Hun inrichting is zo gemaakt dat zoveel mogelijk mensen de Ivar kast of een bankstel willen kopen. Lukt het je nog steeds niet, dan kun je als laatste handgreep nog een woningstyliste inschakelen.

Flexibele makelaar

Je ziet ze steeds minder maar ze bestaan nog wel. Makelaars die alleen bezichtigingen doen op dinsdag- en vrijdagochtend. Zou je dan een potentiële kopers hebben die je huis willen bekijken op een maandag, dan kan dat niet. En dit is iets wat je natuurlijk niet wil. Je moet makelaars hebben die op elk moment van de week een bezichtiging doen, zelfs in het weekend. Dit vergroot je verkoopkansen enorm. Daarnaast moet de makelaar ook flexibel zijn in de verkoopkunsten. Hij moet natuurlijk je woning goed kunnen verkopen, maar hoe moet ook goede foto’s kunnen maken, een goed persoonlijk verhaal hebben een een aantrekkelijke verkooptekst kunnen schrijven. Deze kwaliteiten verschillen heel erg, maar je wilt wel een makelaar hebben die ze allemaal beheerst. Je mag dan ook erg kritisch zijn tegenover je makelaar. Je betaalt hem of haar er namelijk veel geld voor. Er zijn gelukkig genoeg makelaars die deze kwaliteiten hebben.

Goed Funda-profiel

Vroeger kon je voor iets meer dan honderd euro je huis klasseren als een ‘tophuis’ op Funda. Dan stond je gelijk bovenaan de zoekresultaten. Deze service is tegenwoordig niet meer beschikbaar. Nu worden de zoekresultaten op een eerlijke manier en op basis van relevantie getoond. De advertenties worden dan op drie criteria beoordeeld. Is de advertentie volledig, heeft het huis en de advertentie een goede kwaliteit en is de advertentie betrouwbaar. Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk informatie op Funda te zetten. De kwaliteit beoordelen ze bijvoorbeeld op de video’s. Echte video’s zijn beter dan een video wat gewoon een slideshow is van foto’s. Het is ook belangrijk om je advertentie up-to-date te houden. Zeker wanneer de foto’s die je hebt gemaakt van de winter afkomstig zijn. Een tuin met kale planten, een echte dode bedoeling, is minder aantrekkelijk voor klanten dan wanneer diezelfde tuin volledig in de bloei staat. Ook aanpassingen in het binnenhuis zijn het waard om een foto van te maken en online te plaatsen. Daarnaast is het handig als je speciale toevoegingen bij je Funda-profiel hebt. Zo is een 360o video of foto of een goede plattegrond erg goed voor je pagina. Funda waardeert dit en jouw pagina zal volgens Funda twee keer zo lang bekeken worden. Dit is natuurlijk goed voor de verkoop van je woning. Naast Funda zijn er natuurlijk ook ander sites die je helpen om je huis te verkopen, zoals directhuisverkopen.com, maar daar geldt hetzelfde voor als Funda.

Social media

Vaak kiezen mensen ervoor om hun woning op social media te zetten. Dit kost niks en is dus gratis reclame voor je huis. Het heeft dus een goede pluspunten. Er kleeft echt ook wel een nadeel in, want je levert heel veel van je privacy in. Zo weet iedereen gelijk waar jij als gebruiker woont. Je naam en het adres van je woning zijn namelijk gekoppeld. Als je erg op je privacy staat is het dus zeker geen slim idee om je huis op social media te zetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *