Veel verhuizende consumenten vergeten hun internet

Nederlanders die gaan verhuizen vergeten hun internet. Veel consumenten vragen het internetabonnement veel te laat aan waardoor ze weken zonder internet komen te zitten in de nieuwe woning. Dit blijkt uit onderzoek van Breedbandwinkel.nl. Maar liefst 90 procent is er te laat mee. Onnodig.

Stel je gaat verhuizen en vraagt een week voor je verhuizing een alles-in-1 pakket aan. De provider begint dan met jouw aanvraag goed te keuren. Doe heb je geen openstaande facturen (ook bij andere provider!) en is jouw woning geschikt voor aansluiting? Als dit goed wordt gekeurd wordt de aanvraag doorgezet. Je hebt vervolgens nog 14 dagen om zonder opgaaf van redenen te annuleren. In de praktijk wacht de provider daarom gewoon met aansluiten. Na die 14 dagen is er nog een korte periode die nodig is om alles administratief te regelen en zaken op te sturen. In de praktijk doet de provider er daarom gemiddeld een maand over je aan te sluiten. Als je een week van te voren aanvraagt zit je 3 weken zonder internet. Dat wordt dus je 4G aanspreken.

“Bij de aanvraag van internet en tv dient nog altijd rekening gehouden te worden met een levertijd van 2 tot 4 weken. Ondanks dat internet ook handig kan zijn tijdens de verhuizing en het verbouwen denken Nederlandse consumenten hier veel te laat aan. 38 procent van de verhuizers vraagt het abonnement pas aan nadat men de sleutel heeft ontvangen. Last-minute denkt 24 procent van de verhuizers aan het internetabonnement, zij vragen het aan in de laatste week voor sleuteloverdracht”

In de praktijk is slechts 10 procent van de consumenten die kiezen voor een nieuwe provider op tijd met de aanvraag voor internet, tv en/of bellen. Gezien het recordaantal van ruim 475.000 verhuisde Nederlanders in het eerste kwartaal van 2017 (bron: CBS) gaat het om 425.000 consumenten die zonder internet en tv komen te zitten.

Wat verder opvalt is verhuizende consumenten steeds vaker voor een los internet abonnement kiezen. Dus juist geen alles-in-1 pakket maar alleen internet. Vooral onder jongere consumenten blijkt traditioneel televisie kijken steeds minder vanzelfsprekend. Zij kiezen niet meer standaard voor een abonnement met daarbij tv maar zetten in op Netflix.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *